fbpx
Sari la conținut
Prima pagină » Blog » Care este problema cu marketingul de azi?

Care este problema cu marketingul de azi?

  • Conținut testat și validat de

Sunt cel puțin 10 probleme pe care le-am identificat din 2020 încoace! Nu sunt valabile pentru toate campaniile și mesajele de marketing, dar sunt valabile pentru multe dintre ele pentru că „așa se face” marketingul modern!

 

1. Centrează mesajele pe probleme și pe durere

Îți centrează atenția pe problemele pe care le ai aici și acum și-ți deturnează atenția de la problemele pe care le-ai putea avea în viitor dacă nu faci lucrurile într-un anume fel. De ce? Pentru că ei trebuie să vândă acum, nu în viitor! Iar dacă nu ai probleme sau dureri acum, nu e nicio problemă, că îți creează probleme sau dureri de care să te ocupi pentru a cumpăra ceea ce nu ai nevoie, dar au nevoie comercianții să cumperi. ☹

 

2. Centrează atenția pe rezolvarea punctuală a problemelor

Ai o problemă?!?! Trebuie să o rezolvi punctual, nu pentru totdeauna. Pentru că, dacă o rezolvi pentru totdeauna, cum o să mai cumperi ceea ce-ți oferă comercianții? Cu alte cuvinte, perpetuează starea de problemă și de durere în loc să te direcționeze spre crearea unui stil de Viață care să prevină apariția problemelor pe care ei încearcă să ți le rezolve.

3. Induce sentimentul urgenței în mod total nejustificat prin alertele repetate

„Mai sunt doar 3 locuri…”, „Mai sunt doar 2 zile…”, „Dacă nu te înscrii acum, pierzi…”. Cu siguranță ai fost expus măcar o dată la aceste mesaje. Mesaje care creează tot felul de amestecuri emoționale interioare ce te determină, în final, să cumperi ca să nu pierzi extraordinara ofertă. Extraordinara ofertă care, de fapt, nici nu există, pentru că este rodul unui raționament economic foarte clar. Iar în unele cazuri, „extraordinara ofertă” nici nu-ți trebuia, dar ai acceptat-o pentru că na, cum să pierzi o asemenea ofertă?!?!

 

4. Generează promisiuni nerealiste, imposibile

Majoritatea promisiunilor promovate nu au nicio legătură cu realitatea sau au legătură cu realitatea în 0,0001 la sută din cazuri. Rețelele sociale se străduiesc să reducă postarea unor astfel de promisiuni nerealiste, dar pe măsură ce fac acest lucru, și cei din marketing devin mai abili în crearea de promisiuni nerealiste greu de demonstrat că sunt nerealiste.

 

5. Nu contezi ca om sau client, contezi ca cifră

Da, da, știu că sunt multe companii care îți spun cât de important/ă ești pentru ele! Ce să zic… te-au cam prostit în față! ☹ Plus că avem noi o vorbă în Moldova: doar „nu-i doare gura” să-ți spună că le pasă de tine. Cu excepția situațiilor în care reprezentantului companiei cu care vorbești chiar îi pasă de tine, ca om. Pentru că este și el om și înțelege anumite lucruri. În rest, totul este o chestiune de calcule pentru că business-ul trebuie să funcționeze „no matter what”.

6. Folosesc manipularea emoțională pentru a te face să cumperi

Metodele de manipulare ale regimurilor totalitariste sunt copilării pe lângă metodele pe care „marketing-ul modern” le folosește pentru a te determina – a se citi „forța” – să cumperi ceea ce nu ai nevoie. Aceasta este, poate, cea mai mare problemă care generează cele mai devastatoare efecte pe termen lung.

 

7. Promovează informații false

În domeniul dezvoltării personale în care activez de peste 25 de ani sunt foarte mulți traineri, coachi, terapeuți, public speakeri și alții care promovează informații false despre ei: că sunt multimilionari, că au expertiză pe anumite domenii, că au lucrat cu nu știu câte companii etc. Informații care pot fi verificate, dar pe care oamenii nu le verifică pentru că le place mai mult „sclipirea” decât adevărul. Pentru mine este uimitor cu câtă nonșalanță prezintă aceste lucruri unii colegi de breaslă care se presupune că ar trebui să lucreze în beneficiul oamenilor. Că doar de aia au ales să fie în acest domeniu de lucru cu oamenii, nu?!?!

 

8. Promovează metode care nu funcționează

Tot în domeniul dezvoltării personale sunt promovate o mulțime de cursuri și sesiuni de lucru individuale care nu au cum să funcționeze, adică să genereze rezultatele dorite, pentru că metodele folosite nu au cum să funcționeze. Cred că alchimiștii din Evul Mediu ar fi mândri de moștenirea pe care au lăsat-o peste secole în ce privește metodele folosite acum! Pentru că sunt promovate în continuare metode care promit preschimbarea unor lucruri în aur curat!!!

9. Devine din ce în ce mai agresiv

„Nu cumperi?!?! Nu-i nicio problemă, găsim noi o cale să te obligăm să cumperi! Vom deveni din ce în ce mai buni în studierea comportamentului uman nu pentru a te ajuta să devii un om mai bun, ci pentru a te ajuta să cumperi ceea ce nu ai nevoie.” Aici, la acest subiect, lucrurile au devenit de speriat rău pentru mine pentru că s-au dus în zone în care aproape totul devine foarte periculos.

 

10. Totul este un joc!

Marketingul este privit de cei mai mulți din domeniu ca un joc în care ei sunt câștigătorii și tu ești perdantul. Ei câștigă și se bucură atunci când văd că „prind” mesajele lor și când te „prind” pe tine în plasa lor pentru că ai cumpărat ceea ce te-au convins să cumperi. Sunt foarte încântați de ideile creative generate, idei care ajung să genereze cât mai multe vânzări posibile. Nu contează că acele idei sunt periculoase! Important este să vândă cât mai mult posibil!

Și mai numește și tu alte aspecte, că sigur sunt mai multe și sigur le-ai observat de-a lungul timpului.

Și te rog, păstrează decența și nu mă lua cu libertatea de decizie de a cumpăra sau nu un anumit produs sau serviciu! Atât timp cât ești expus/ă constant la un anumit tip de mesaj și ai o structură mentală șovăitoare, libertatea ta de decizie este anihilată treptat de mesajele de marketing care îți schimbă modul de gândire. Pe mine mă sperie uneori cât de abili au devenit unii oameni din marketing în exploatarea la propriu a naturii umane pentru a te face să cumperi, nu să te dezvolți, să evoluezi și să crești!

Toate aceste aspecte le-am conștientizat și mai puternic din 2020 încoace, când pandemia m-a „forțat” să explorez și zona de cursuri de dezvoltare personală în sistem open, adică acele cursuri la care oamenii vin și își plătesc din buzunarul propriu. „Pe persoană fizică”, adică! 😊 (Li se mai spune și „cursuri deschise”.) Și tot de atunci am conștientizat o parte dintre efectele devastatoare pe termen lung ale acestui tip de marketing „modern”.

Din 1996 până în 2020 am activat exclusiv în zona corporate, lucrând ca trainer doar cu companii și fiind invitat în diverse evenimente organizate de colegi de breaslă. Dar nu organizasem decât vreo câteva cursuri pe cont propriu. Atât.

Pandemia a fost contextul în care, dându-mi seama că nu mai pot intra în sala de curs fizică, îmi trebuia o altă sală. 😊 Și așa am ajuns să țin cursuri în online. Primul curs pe care l-am lansat și care este în prezent la a 5-a ediție a fost „Fii liderul tău!”. Apoi, treptat, am organizat și organizez în continuare și alte cursuri: OBICEIURI BUNE, Ghid practic de lucru cu Intenția și Intuiția, cursuri gratuite marca „O Idee de la Romeo” etc.

Dar nu despre cursurile mele vreau să-ți vorbesc, ci despre marketing. Acel tip de marketing de care am dat din 2020 încoace. Acel tip de marketing pe care mă străduiesc să-l înțeleg, dar îmi dau seama că îl înțeleg, dar nu îl accept pentru că nu-mi place.

De ce nu-mi place? Din cel puțin motivele expuse mai sus. Acest tip de marketing îmi dă fiori – și nu în sensul bun -, îmi creează dureri fizice la propriu în zona pieptului și îmi dă greață la stomac. Pentru că este foaaaaaaarteeeeeeee departe de valorile și principiile mele!!! Foaaaaaaaaaarteeeeeeeee departe!!!

Dându-mi seama că acest tip de marketing este foaaaaaaaarteeeeeeeeee departe de valorile și principiile mele, m-am tot gândit cum să fac altfel în ce privește promovarea serviciilor mele, dacă vreau să activez în continuare pe piața cursurilor deschise, în care oamenii își plătesc din buzunarul lor cursurile. Pentru că este evident că orice afacere, oricât de mică ar fi, are nevoie de clienți și de proiecte prin care să generezi bani cu care dezvolți afacerea și asiguri traiul familiei. Dar cum pot face altfel de cum se face de către majoritatea oamenilor?!?! Este posibil un model de marketing altfel, model de marketing care să genereze rezultate?!?!

Personal, cred că da! Este modelul de marketing pe care îl creionez în prezent și încep să-l aplic, acum că am înțeles „zbaterile” și frustrările mele interioare referitoare la modelul de marketing utilizat cel mai frecvent. Îți prezint 5 Idei care stau la baza străduințelor mele de a promova ceea ce fac în lucrul cu oamenii ca Dezvoltator de Oameni, adică trainer, coach, terapeut, autor, public speaker și Maestru Reiki. Evident, sunt conștient că este un demers care implică mult efort pentru a schimba mentalitatea oamenilor, dar este un demers pe care mi-l asum pentru că este din mine. Sunt eu.

1. Perspectiva pe termen lung

Eu nu lucrez cu oamenii în training, coaching sau terapie pentru a-i ajuta să-și rezolve problemele punctuale! Eu lucrez cu oamenii pentru a-i ajuta să-și creeze și să trăiască un stil de Viață care să le permită evitarea apariției problemelor, nu rezolvarea lor. Prevenție, nu rezolvare.

Înțeleg faptul că oamenii au nevoie de adrenalină și de provocări pentru a simți că trăiesc, dar de ce să-ți creezi provocări pe care le poți preveni în loc să-ți creezi provocări care îți sunt cu adevărat necesare pentru creștere, evoluție și dezvoltare?!?! Nu e mai înțelept să-ți creezi și să trăiești un stil de Viață care să-ți permită să alegi în mod conștient provocările prin care vrei să treci în loc să te transformi într-un permanent stingător de incendii în Viața ta? Despre asta e Viața, despre a stinge incendii pe care tot tu le creezi, zi de zi, cu o creativitate ceva de speriat?!?! Nu cred că despre asta e Viața!

(Văru’ meu, Romeo, cu care mai discut câte în lună și-n stele când mai merg pe la el pe la atelier, mi-a spus la un moment dat așa: „Creativitatea care se studiază în ce privește diverse aspecte pălește puternic în fața studierii creativității cu care oamenii își pot crea probleme acolo unde nu sunt!”. Citat aproximativ, din amintire! Scuze, Văru’! 😊)

Provocarea aici? Oamenii s-au obișnuit atât de mult cu stilul acesta de rezolvare a problemelor încât e nevoie de mult efort pentru a-i conștientiza că Viața nu este despre rezolvarea problemelor, ci este despre a trăi Viața într-un mod în care să nu mai fie necesară rezolvarea problemelor pentru că ele nu mai apar. Apar doar provocări! 😊

2. Rezultate realiste, nu minuni

Da, știu, minuni există, dar nu atât de multe pe cât cred oamenii și mai ales minunile nu se manifestă în modul în care cred oamenii. Oamenii au o perspectivă total eronată în ce privește minunile pentru că ei le așteaptă de la alții, de la Univers, de la Viață sau de la Dumnezeu. E modalitatea lor de a nu-și asuma responsabilitatea pentru ce au de făcut și pentru ce pot face acolo unde sunt, cu ceea ce au. Pentru că DA, oamenii pot face minuni, dacă fac ceea ce este de făcut acolo unde sunt, cu ceea ce au. Mi s-a confirmat de atât de multe ori acest lucru, atât în ce mă privește pe mine, cât și în ce privește o parte din oamenii cu care am lucrat sau lucrez, încât îmi este clar că oamenii pot genera „minuni” dacă fac ceea ce este necesar pentru a obține rezultatele dorite.

Provocarea? Depărtarea de ideea că suntem neputincioși și de așteptarea miracolelor din partea altora. Multor oameni le este foarte greu să accepte că pot crea minuni pentru ei și pentru cei din jur făcând zi de zi ceea ce este de făcut. Chiar dacă în majoritatea zilelor ceea ce fac este rutinier și este a mia oară în care fac acel lucru. Nu este aceasta o minune, să faci ceva de mii de ori și să faci în continuare, pentru că știi că este potrivit pentru tine și pentru cei din jurul tău?

3. Raționalul necesar cu emoționalul potrivit

Mesajele mele de promovare a ceea ce fac o să-ți arate în mod rațional ce pot face și ce nu în training, coaching și terapie, atât timp cât tu îți faci partea ta. Că doar n-o să mă ocup eu de toate! 😊 Și o să „presar” emoționalul potrivit care te ajută să înțelegi raționalul, nu să orbești raționalul cu emoționalitate primară și să cumperi ceea ce nu ai nevoie.

Provocarea? S-a exacerbat atât de mult partea emoțională în marketing și oamenii sunt ținuți atât de captivi în emoții primare, încât e nevoie iarăși de un proces îndelungat și temeinic de a schimba modul de gândire în ce privește acest aspect.

4. Informații ce pot fi verificate

Nu o să-ți spun niciodată că au mai rămas 3 locuri din 100 la un curs dacă mai am 50. Pentru că nu este etic față de tine, dar în special față de mine. Dincolo de faptul că te mint pe tine, mă mint pe mine și mă învăț, în timp, cu minciuna. Și o să te mint și mai tare și o să mă mint și pe mine și mai tare pentru că minciuna va deveni, pe „nesimțite”, natura mea umană. Și nici nu o să-ți spun că un curs costă 2.000 de Euro, dar îți dau un discount de 90% pentru că sunt eu generos, chiar dacă ție îți place acest joc emoțional cu care te-au obișnuit alții să te joci. Să-ți dau discount de 90% în condițiile în care știu exact cât costă cursul mi se pare lipsă de respect față de tine și față de mine și de munca mea și prosteală pe față a ta și a mea. Și chiar dacă tu te-ai obișnuit să fii prostit/ă în față, te las să te prostească alții, nu eu.

Provocarea? Oamenii s-au obișnuit atât de mult cu discount-uri și bonusuri și alte privilegii încât le vânează pe acestea! Au ajuns să conteze mai mult decât ceea ce cumpără în sine, atât de mare este apetența pentru ele.

5. Metode care funcționează și dau rezultate

Toate, dar absolut toate metodele pe care le prezint oamenilor în training, coaching sau terapie sunt metode pe care le folosesc. Sunt metode testate și validate de mine prin rezultatele pe care le-am obținut și le-au obținut și oamenii cu care am lucrat. Dacă, eventual, îți prezint o metodă care ar putea fi potrivită pentru tine, dar nu am experimentat-o, îți menționez acest lucru: „Uite, am aflat de o metodă pe care o poți experimenta, să vezi cum e pentru tine, dar vreau să știi că eu nu am experimentat-o, așa că nu pot să-ți spun ce rezultate poate genera.” Mi se pare atât de firesc și de bun simț să fac acest lucru încât nu înțeleg cum de mulți colegi de breaslă încă promovează tot felul de aiureli care nu au nicio legătură cu realitatea! Și, evident, nu pot înțelege cum de mulți oameni îi cred și le cred metodele. Mă rog, pot înțelege, pentru că înțeleg de ce fac și unii și alții aceste lucruri, dar am dramatizat un pic ca să-ți mențin atenția trează, că mai e de citit un pic din acest articol! 😊

Provocarea? Provocarea cea mai mare este că mulți oameni vor metode sofisticate, complexe, sclipitoare. Dragă Omule, cele mai multe metode care funcționează cu adevărat în domeniul dezvoltării personale sunt extrem de simple și sunt spuse și repetate de mii de ani! Orice altceva este o reinterpretare a acestor metode pentru a „lua ochii” oamenilor și a-i face să creadă că e ceva nou. Nu, nu e!!! E vechi, e de mii de ani, dar știi ce?!?! Funcționează și acum, după mii de ani! Și funcționează foarte bine dacă le folosești și dacă le dai timp să genereze rezultate. Nu când „sari” de la o metodă la alta pentru că nu ai răbdare și perseverență și, astfel, ajungi să spui „Nu merge!” sau „Nu e pentru mine!” sau „E o prostie!”.

Mai sunt și alte aspecte de care țin cont în promovarea a ceea ce fac, dar le las pe mai târziu, pentru că și așa a ieșit destul de lung acest articol. Și cine mai citește articole lungi în zilele noastre?!?!

O ultimă Idee și te las! 😊

Din perspectiva celor menționate în acest articol, ce fel de oameni caut pentru ceea ce ofer?

Ce fel de oameni caut pentru proiectele mele de training, coaching și terapie?

Ce fel de oameni caut cu care să lucrez?

 

Oameni care înțeleg perspectiva pe termen lung în ce privește creșterea, evoluția și dezvoltarea lor

Oameni care înțeleg că nu e vorba despre rezolvarea problemelor în cele mai multe situații, ci este vorba despre crearea și trăirea unor stiluri de Viață care ne fac să ne simțim bine cu noi înșine și cu ceea ce facem. Stiluri de Viață care preîntâmpină apariția problemelor și care ne ajută să gestionăm eficient provocările pe care Viața ni le oferă permanent pentru creștere, evoluție și dezvoltare. Pentru că rezolvarea continuă a problemelor pe care noi ni le generăm prin ceea ce facem nu este un stil de Viață sănătos pe termen scurt sau lung. Poate fi un mod de a-ți trăi Viața – dovadă că e folosit din plin în zilele noastre -, dar nu e un stil de Viață sustenabil pe termen lung.

 

Oameni care vor să lucreze cu adevărat cu ei, nu care lasă totul în seama trainerului, coachului sau terapeutului

Oameni care înțeleg că în continuarea lucrului cu un trainer, coach sau terapeut se află lucrul cu sine, zi de zi, săptămână de săptămână, lună de lună, an de an, deceniu de deceniu. Un lucru cu sine care nu se termină decât atunci când se termină Viața. Pentru că pur și simplu așa funcționează lucrurile dacă vrei să evoluezi, să crești, să te dezvolți, să înțelegi, să conștientizezi și să faci lucruri faine pentru tine și pentru cei din jurul tău în această lume.

 

Oameni care vor să treacă dincolo de emoționalitatea primară și raționalitatea precară

Oameni care vor să-și cultive moduri de gândire faine și emoții care îi ajută să-și trăiască Viața frumos, așa cum merită. Oameni care înțeleg că e important să crească, să evolueze și să se dezvolte dacă vor să trăiască Viața cât mai frumos cu putință, acolo unde sunt, cu ce au. Și oameni care înțeleg rostul emoțiilor și rațiunii și trec, treptat – treptat, de la milă la compasiune, de la vinovăție și rușine la responsabilitate, de la negarea propriei persoane la acceptare, respect și iubire.

 

Oameni care înțeleg că cine are un marketing foarte bun nu este neapărat un foarte bun specialist și invers

Oameni care discern lucrurile, care caută să înțeleagă ce fel de om este cel care le promovează ceva anume, oameni care înțeleg că e nevoie uneori de foarte multă atenție pentru a-ți da seama „cu cine ai de-a face”. Oameni care nu se „poticnesc” de faptul că specialistul cutare nu are nu știu ce mașină, nu e îmbrăcat de la nu știu ce firmă sau nu are nu știu ce tip de ceas. Oameni care înțeleg că dezvoltarea personală sănătoasă stă în principii și valori sănătoase, nu în obiecte „de firmă”.

Și, în final, deși mai sunt și alte aspecte,

oameni care înțeleg că mai sunt în această lume oameni cărora chiar le pasă de semenii lor

și știu să manifeste compasiune, empatie și înțelegere pentru situațiile prin care trec.

Oameni care au trecut și ei pe acolo și înțeleg ce este acolo, înțeleg prin ce trece omul din fața lor și știu unde poate ajunge omul din fața lor. Oameni care fac tot posibilul să te ajute, să te sprijine și să-ți ofere suportul necesar atât timp cât tu te preocupi să faci acest lucru pentru tine.

Dacă ești o persoană care întrunește toate aceste criterii sau măcar o parte dintre ele și simți că putem lucra împreună în training, coaching sau terapie, dă-mi un semn, ne vedem, discutăm și vedem cum putem colabora pentru binele fiecăruia dintre noi. Iar dacă din varii motive nu putem lucra împreună, dar simți că vreuna din cărțile mele te pot ajuta în ceea ce faci, te asigur că te voi ajuta să faci alegerea potrivită pentru tine. 😊

Mulțumesc!

Mulțumesc pentru că ai avut răbdare să citești tot articolul!

Mulțumesc pentru că ai înțeles ce am vrut să spun!

Mulțumesc pentru că îmi scrii cum a fost acest articol pentru tine!

Mulțumesc!

P.S. O concluzie în 5 pași referitoare la ce am scris în acest articol, pentru a recunoaște și a scăpa de influența marketingului modern înșelător:

1. Învață să citești și să analizezi printre rânduri ceea ce citești, auzi sau vezi! Oamenii pot scrie orice în ziua de azi pentru a-ți atrage atenția. Și chiar fac acest lucru! Dar nu tot ce zboară se mănâncă! Fii atent/ă, manifestă înțelepciune și folosește mult rațiunea și logica când citești, auzi sau vizionezi un mesaj de marketing.

2. Evită să iei de bun tot ceea ce citești, auzi sau vezi! Dacă ceva îți dă de gândit – adică ți se pare că e din ciclul „e prea frumos ca să fie adevărat” -, verifică! A verifica nu este semn de neîncredere, ci este semn de înțelepciune.

3. Cere informații suplimentare dacă simți că ceva din mesaj nu e ce trebuie sau nu ai informații suficiente sau simți că ți se ascunde ceva! Dacă nu ți se oferă informațiile solicitate, bănuiesc faptul că nu mai trebuie să-ți spun eu să mergi mai departe și să-ți vezi de treaba ta! 😊

4. Evită să iei o decizie bazată pe grabă indusă! Tot ceea ce este prezentat ca fiind urgent necesită a doua privire! 😊 De cele mai multe ori, ceea ce ți se spune să o să pierzi dacă nu cumperi ACUM nu este o pierdere pentru tine, ci este o pierdere pentru ei. Sau hai să pun și în altă formă această frază: „De cele mai multe ori, ceea ce ți se spune că o să câștigi dacă cumperi ACUM nu este un câștig pentru tine, ci este un câștig pentru ei.

5. Cere recomandări de la cei care au fost clienți și analizează cu atenție recomandările pe care le primești! Ţine cont că testimonialele de la finalul cursurilor sunt generate sub imperiul entuziasmului; importante sunt însă rezultatele de după. Fii cu ochii în patru tot timpul la ce testimoniale și recomandări ți se oferă, pentru că așa sunt și cei de la marketing! 😊 Tu de ce ai face altfel, dacă ei fac așa?!?! Și cumpănește cu înțelepciune decizia pe care urmează să o iei. Este pentru tine, nu pentru ei.

Dacă după ce ai citit acest articol dorești să afli mai multe informații despre proiectele mele pentru tine, intră aici

Mulțumesc!